wtorek, 1 marca 2016

Pizzerinki bezglutenowe z mozzarellą

Zostało mi jeszcze sporo mąki ryżowej, zatem skoro w poprzednim poście proponowałam przepis na pizzę to tym razem niech będą bezglutenowe mini pizzerinki z mozzarellą. Oczywiście można je wykonać wykorzystując wcześniej podany przepis, ale w tym wprowadziłam kilka modyfikacji. Mianowicie, tym razem nie użyłam drożdży, a zamiast nich zastosowałam proszek do pieczenia oraz zamiast mleka bez laktozy użyłam mleko roślinne, konkretniej sojowe. Zmianie uległy również nieco proporcje i oczywiście dodatki. Brak drożdży skraca czas przygotowania pizzerinek o ok. 30 min, czyli o czas, w którym ciasto z drożdżami musi poleżakować. 
Składniki: 

- 1,5 szklanki mąki ryżowej (ok. 150 gram),
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia (ponoć jest również w wersji bezglutenowej), 
- 1/2 szklanki wody, 
- 1/4 szklanki mleka sojowego,
- 4 łyżki oliwy (z oliwek, z winogrona) lub oleju rzepakowego/lnianego,
- szczypta soli. 

Dodatki: Passata pomidorowa/dobrej jakości ketchup, biała mozzarella, trzy plasterki sera żółtego (gouda, edam, mozzarella), sałata roszponka, czerwona cebula, kukurydza, oliwki, przyprawy: zioła prowansalskie/bazylia/oregano, pieprz kolorowy.

Wykonanie: 

1. Połączyć suche składniki w misce, dodać do nich składniki mokre. Wszystko dokładnie wymieszać, zagnieść ciasto. 

2. Na blasze pokrytej papierem do pieczenia formujemy pięć pizzerinek. Smarujemy je passatą pomidorową/ketchupem,  układamy żółty ser (dzielimy trzy plastry na mniejsze kawałki, tak, aby rozłożyć na pięć pizzerinek), ser mozzarella.

3. Zapiekamy ok. 10 min w temp. 190 - 200 stopni. 

4. Dekorujemy przygotowanymi dodatkami. 

Podajemy z czerwonym, wytrawnym! 

Bezglutenowa pizza z mąki ryżowej

Miałam w planach zakup mąki kukurydzianej, ale jako że takowej nie było w sklepie, wybór padł na mąkę ryżową. Kupiłam zwykłą, białą, gdyż nie było jej bardziej wartościowego odpowiednika w wersji pełnoziarnistej. Ale biała również jest w porządku, doskonale sprawdza się w diecie lekkostrawnej, polecana jest alergikom, a szczególnie osobom cierpiącym na celiakię, czyli nietolerancję glutenu. Moja dzisiejsza propozycja na jej wykorzystanie to pizza :)
Składniki: 

- dwie szklanki mąki ryżowej (takie niepełne, ok. 200 gram),
- trochę mąki do posypania (ok. 100 gram),
- 1/2 łyżeczki soli,
- opakowanie suchych drożdży (7-10 gram; podobno są również takie w wersji bezglutenowej) lub 20 gram świeżych drożdży,
- 150 - 200 ml ciepłego mleka bez laktozy,
- 100 ml letniej wody,
- 2 łyżki oliwy (z oliwek, winogron) bądź olej rzepakowy/lniany.

Dodatki: Co lubicie! Ja użyłam passatę pomidorową (dla leniwych może być dobrej jakości ketchup:p), ser żółty (gołda, edam, mozzarella), rukolę, pomidory, pomidory suszone, oliwki, kilka pieczarek, przyprawy: zioła prowansalskie, pieprz.

Wykonanie: 

1. Drożdże dokładnie rozpuszczamy w ciepłym mleku (w szklance).

2. W osobnej misce łączymy ze sobą suche składniki, a następnie dodajemy składniki płynne, tj. mleko z drożdżami, letnią wodę i oliwę/olej. Całość dokładnie mieszamy do uzyskania lekko płynnej konsystencji (coś jak gęsta śmietana).

3. Przykrywamy miskę bawełnianym ręcznikiem kuchennym i odstawiamy na 30 minut w ciepłe miejsce.

4. Rozgrzewamy piekarnik do temperatury 190 - 200 stopni, pieczemy pizzę z passatą pomidorową/ketchupem i serem na blaszce / papierze do pieczenia posypanym mąką - ok. 15 min.