środa, 18 maja 2016

Chłodnik z botwinki oraz propozycje książek z przepisami

Wiosenna pogoda towarzyszy nam już od jakiegoś czasu, a w związku z tym zaczęłam coraz częściej dostrzegać w knajpkach uwielbiany przeze mnie chłodnik. To zupka podawana na zimno, w pięknym, intensywnym kolorze, która doskonale gasi pragnienie i jak sama nazwa wskazuje idealnie chłodzi w upalne dni. Nie potrafię przejść obojętnie obok tej wyraziście różowej zupki, tym bardziej, że smakuje rewelacyjnie i zawiera cenne składniki odżywcze. 

"Botwinka, czyli młode listki buraka, zawiera dużo witamin, żelaza i wapnia oraz fitoestrogenów. Zupa z botwinki pobudza apetyt, odkwasza i odtruwa organizm". 
Chłodnik wykonałam samodzielnie po raz pierwszy i jestem bardzo zadowolona z efektu. Smakował wyśmienicie. Przepis zaczerpnęłam z książki, pt. "100 najlepszych przepisów na zachowanie młodości". O moich nowych książkowych nabytkach nieco więcej pod przepisem. 

Składniki: 

- 1 pęczek botwinki,
- 4 szklanki kefiru (lub 2 szklanki kefiru i 2 szklanki maślanki),
- 2 ogórki,
- 4 jajka ugotowane na twardo,
- 1 ząbek czosnku,
- 1/2 pęczka koperku, szczypiorku lub natki pietruszki (a najlepiej wszystkiego po trochu),
- 2 łyżki soku z cytryny,
- sól, biały pieprz, cukier.

Sposób wykonania: 

1. Botwinkę umyć, oczyścić. Buraczki zetrzeć na tarce, łodyżki posiekać. Zalać je jedną szklanką wrzącej wody, lekko posolić, ugotować do miękkości. Dodać sok z cytryny, wystudzić. 

2. Botwinkę połączyć z kefirem (lub z kefirem i maślanką), pokrojonymi w drobną kostkę lub grubo startymi ogórkami, zmiażdżonym czosnkiem oraz posiekaną zieleniną, wymieszać. Doprawić solą, cukrem i pieprzem. 

3. Zupę mocno schłodzić w lodówce. Przed podaniem do chłodnika dodać pokrojone na połowy lub w kostkę jajka.  

Książki, które niewiele kosztują a wiele wnoszą do kuchni :) 

1. "100 najlepszych sposobów na zachowanie młodości"

Książka dla tych, którzy pragną zachować zdrowi, dobry wygląd i młodość na długo. Znajdziecie w niej pomysły na koktajle, zupy, potrawy z warzyw, mięsa, ryb i owoców morza, a także desery i dania na słodko. Przy każdym przepisie podano czas przygotowania i stopień trudności - możecie wybierać dania w zależności od swoich umiejętności i czasu, jakim dysponujecie.

2. "Wiosenny detoks"

proponujemy przepisy na potrawy, które pozytywnie wpływają na kondycję i pomagają pozbyć się toksyn. Znajdziesz tu takie smakowite dania na każdą porę dnia, jak: zielone gazpacho, gołąbki z nadzieniem warzywnym czy owsianka z jabłkiem i migdałami. Każda prezentowana potrawa została opatrzona informacją o walorach prozdrowotnych. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz