czwartek, 7 lipca 2016

Budyń z kaszy jaglanej z owocami i bakaliami

Witam. Ostatnio zauważyłam zwiększone zainteresowanie kaszą jaglaną wśród osób preferujących zdrowe odżywanie. Docierały do mnie informacje o jej walorach odżywczych i smakowych oraz o możliwości wszechstronnego zastosowania, zatem postanowiłam spróbować. W pierwszej kolejności, już jakiś czas temu przyrządziłam koktajl z kaszą jaglaną, mlekiem sojowym i malinami, ale przyznam, że nie bardzo mi to smakowało, zatem nawet nie dodawałam przepisu. Być może była to kwestia niewłaściwego doboru mleka, odnoszę wrażenie, że mleko migdałowe czy ryżowe lepiej by się w tym przypadku sprawdziły. Ewentualnie zwykłe mleko, ale bez laktozy, bardziej lekkostrawne. Także to nie było zbyt fortunne podejście. 

Postanowiłam dziś spróbować czegoś innego i tak powstał budyń z kaszy jaglanej z owocami i orzechami. Ten wariant przeszedł moje oczekiwania - okazał się propozycją godną polecenia. Na pewno będę często przyrządzać ten deser, ze względu na łatwość wykonania, rewelacyjny smak i włościwości odżywcze. Bardzo smakowało zarówno mojemu Lubemu, jak i Siostrze nastolatce. Oczywiście nie byłabym sobą jakbym budyniu nie urozmaiciłam co najmniej garścią innych zdrowych produktów, ale o tym już poniżej w przepisie. 
A co na temat kaszy jaglanej? Kilka jej zalet: 
- jest lekkostrawna, nie zawiera glutenu, dlatego mogą ją spożywać osoby chorujące na celiakię,
- posiada właściwości antywirusowe, zatem zmniejsza stany zapalne błon śluzowych i stanowi skuteczną ochronę przed infekcjami, 
- stanowi wartościowe źródło witaminy E i lecytyny, zatem służy urodzie i sprawności umysłowej, 
- reguluje poziom cholesterolu we krwi, 
- zawiera krzemionkę, która poprawi kondycję skóry, włosów i paznokci.

Czy ma jakieś wady? Tak, jak większość kasz jest wysokokaloryczna, szybko podnosi poziom cukru we krwi, więc nie jest odpowiednia dla diabetyków. Jednak osoby odchudzające się, biorąc pod uwagę jej właściwości prozdrowotne, nie powinny z niej zupełnie rezygnować, gdyż zawiera krzem przyspieszający przemianę materii. 

Składniki: (tak naprawdę na dwie porcje, chociaż ja musiałam rozdzielić na trzy osoby, a zjadłoby się więcej budyniu;p)
- 100g kaszy jaglanej (1 torebka),
- 1 szklanka wody,
- 1 szklanka mleka bez laktozy,
- 2 łyżki miodu, 
- czubata łyżeczka kakao, 
- 1-2 łyżeczki cukru brązowego lub trzcinowego, jeśli ktoś chce, aby budyń był w typowo deserowym wariancie,
- owoce: truskawki, maliny, borówki bądź jagody,
- bakalie: orzechy, suszone jagody Goi, słonecznik,
- wsypałam też pokruszone ziarno kakaowca, ale to opcjonalnie,
- 1/2 łyżeczki soli.

Sposób wykonania: 
- kaszę należy najpierw kilkakrotnie, dokładnie przepłukać zimną wodą, a na koniec gorącą bądź wrzącą, aby po ugotowaniu nie miała gorzkiego posmaku,
- zagotowujemy szklankę wody i szklankę mleka, lekko solimy i wrzucamy kaszę - gotujemy 15 min,
- zmiksowałam kaszę na gładko za pomocą blendera (miksowałam kilka minut),
- gdy kasza lekko przestygnie, dodajemy miód, aby nie zatracić jego cennych właściwości zdrowotnych ze względu na zbyt wysoką temperaturę, cukier. 
- w między czasie starłam kilka truskawek na tarce, aby uzyskać mus truskawkowy,
- 1/2 kaszy pozostawiłam "białą", a do drugiej połowy dodałam łyżeczkę kakao i dokładnie zamieszałam.
- układałam w pucharkach warstwami - mus truskawkowy, biała warstwa, kakaowa warstwa, mus truskawkowy, owoce i bakalie a całość posypałam skruszonym ziarnem kakaowca.

Rewelacja, polecam. 

A takie coś znalazłam w Lidlu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz